Чувено
питање, које ми је недавно поставио неко од вас: Ако је Бог свемогућ, да ли
може да створи толико велики камен који ни сам не може да подигне?
На то питање
позната су ми два одговора:
Прво, такво
питање је класична философска заскочица, тј. један софизам, чији је циљ да
превари слушаоца. Ја сам се замислио, и пошто сам у школи учио и логику, рекао
сам му да је то питање бесмислено са становишта Аристотелове логике и да се на
такво питање не даје одговор јер је нелогично.
Он је тражио да
му објасним зашто је то питање нелогично?
Рекао сам му да се у логици по правилу постављају најмање две премисе (два исказа, две тврдње) и изводи конклузија (закључак) на основу њих. Дакле, да бих показао нелогичност тог питања и да бих му то појаснио хтео сам оно питање да кажем у две поједностављене премисе:
Рекао сам му да се у логици по правилу постављају најмање две премисе (два исказа, две тврдње) и изводи конклузија (закључак) на основу њих. Дакле, да бих показао нелогичност тог питања и да бих му то појаснио хтео сам оно питање да кажем у две поједностављене премисе:
1. Бог све може
2. Може ли Бог
оно што не може? (као што је речено може ли да створи камен који Он не може да
подигне, ја сам то скратио у питање “може ли оно што не може”)
А пошто у првој
реченици тврдимо да све може, а у другој као постављамо питање може ли оно што
не може, онда сама друга премиса или исказ чини само то питање бесмисленим, тј.
нелогичним, и на основу две премисе, тј. на основу два исказа која се међусобно
искључују не може се логички извући никакав закључак, па је такво питање
бесмислено и оно је један обичан софизам.
Одговор
патријарха Павла на исто питање:
“Пре неки дан
пита ме неки човек пред свим људима: Ваша Светости да ли је Ваш Бог свемогућ? А
ја га погледам и кажем: Јесте. А он ће даље: А кад је Он свемогућ, да ли може
он да створи камен, који Он не може да подигне? Ја га погледам и кажем му: Пријатељу,
ја бих те нешто запитао, али само ако нећеш да се наљутиш? А он ће: Нећу. А ја
му опет кажем: Пријатељу, за сваки случај да те ја питам још једном, да нећеш
да се наљутиш? А он ће мени: Нећу. А ја га и по трећи пут запитам: А за сваки
случај да те ја питам још једном, да нећеш да се наљутиш? А он ће мени: Ма нећу
да се наљутим! И ја му онда кажем: Добро кад нећеш да се наљутиш. А реци ти
свима нама да ли ти можеш да будеш паметан? А он ћути и ћути и размишља: ако
каже могу, значи није паметан; ако каже не могу, значи опет није паметан. И
ћути и ћути и на крају каже: Ни једно ни друго, ја већ јесам паметан!!!
И ја му кажем: Ето пријатељу мој! И мој Бог је створио камен који Он не може да подигне! А он ме запита са чуђењем: А који је то камен? И ја му кажем: Ти си тај камен, не може тебе ни Бог да спасе, ако ти нећеш да се спасеш.“
И ја му кажем: Ето пријатељу мој! И мој Бог је створио камен који Он не може да подигне! А он ме запита са чуђењем: А који је то камен? И ја му кажем: Ти си тај камен, не може тебе ни Бог да спасе, ако ти нећеш да се спасеш.“
А наш мудри
патријарх је под тим каменом који је Бог створио, а који ни он не може да
подигне назвао нашу СЛОБОДУ ВОЉЕ, јер Бог неће никога на силу да спасава.
Мудри патријарх
је знао још да каже: БОГ ЋЕ ПОМОЋИ АКО ИМА КОМЕ.
Нема коментара:
Постави коментар