Црква
је свеобухватна Тајна света и живота. По речима светог Григорија Богослова, већ је стварање света
био тајанствени почетак стварања Цркве; дејством и присуством у њему вечног Смисла Божијег. То дејство и присуство
још је израженије у настанку човека као словесног (смисаоног) бића, силом Духа
Божијег; такође у сталном Божанском Промислу о човеку и свету, нарочито о
Изабраном народу Божијем. Када је пак дошла пунота времена, посла Бог то вечно
Слово своје, Сина свога Јединородног, да преко Њега и у Њему подари свету и
човеку спасење, савршенство и Пуноту живота. Његовим оваплоћењем и целокупним
богочовечанским делом коначно је обликована и утемељена Црква Божија. Она је
његово Тело а он њена вечна Глава. И као што је Света Тројица један Бог, и
један је Исус Христос Спаситељ наш, тако је и Црква Божија једна, света, саборна и
апостолска. Све твари и сва бића призвани су да уђу у ту једну Цркву, да њоме и
у њој истински "узрастамо у Онога који је Глава - Христос" (Еф.
4,15).
Историја
Цркве Божије почиње проповедањем и страдањем Апостола. Њене прве свете странице
су описане у "Делима Апостолским" (написао
их је свети Евангелист Лука, који је био и први иконописац - насликао је икону
Мајке Божије са Богодететом Исусом). У Делима Апостолским је описано и
мучеништво за Христа светог
Архиђакона Стефана и Апостола Јакова, Брата Јована Богослова. Од тада па до
данас и до краја века и света, мученичка крв је била и остала семе за нове
хришћане. Започета силаском Духа Светога и делима Апостола, историја Цркве се
наставља забележена у безбројним житијама о подвизима Светих и Мученика кроз
векове. Историја Цркве и Еванђеље Христово се и данас пишу, и писаће се
непрекидно до краја света и века. Али не пером и мастилом, него дејством Духа
Светога, који обједињава вером, подвизима и саможртвовањем препорођене и
просвећене душе.
Оно што су Апостоли започели, продужили су њихови
наследници: Епископи, презвитери (свештеници) и ђакони. Где
год су оснивали нове црквене Заједнице, Апостоли су рукополагали Епископе за
своје наследнике, а ови доцније за помоћнике себи презвитере и ђаконе. То је
црквена јерархија. Она води порекло од самога Господа Христа и од Светога Духа
који је сишао на Апостоле. Апостоли су предали својим наследницима оно што су
примили од Господа: исту веру, исто Крштење, исте Свете Тајне, исти живот по
Богу. Њихови наследници су то предавали кроз полагање руку (кроз Свету
Тајну Свештенства) својим наследницима, а ови опет својим, и тако се кроз
то непрекидно наслеђе, апостолско прејемство продужава
до данас, и продужаваће се до свршетка века. Свештенство проповеда, чува
православну веру и врши Свете Тајне; без њега не може бити Цркве, јер без њега
Црква не би могла обављати своју спасоносну службу.
Апостолско проповедање Христа и њихово свето дело
продужују и сви хришћани. Сви хришћани су позвани да буду
апостоли Христови, да буду со и светлост свету; да буду сведоци Христови -
речју, делима, а ако затреба и мученичком крвљу. Јер Народ Божији је чувар вере
православне ако би висока јерархија затајила.
Избор и посвећење у православну јерархију иде одозго,
са неба. Лично Христос је изабрао дванаест Апостола. Они су,
касније, изабирали прве епископе, а епископски сабори су изабрали нове
епископе. У ствари, Христос Духом Светим и даље позива у апостолску службу
Своје изабранике - преко Архијерејских сабора. Значи, Православна Црква је
Јединоначалије Свете Тројице, Божије Царство на Земљи. Али напоменимо одмах још
ово: наш Цар и Бог, Исус Христос, био је на Земљи радник, дрводеља. Он је дошао
са неба да нас ослободи од свих комплекса: најужаснијег комплекса страха од
смрти, Својим васкрсењем, као и најсмешнијег комплекса школских диплома, Својим
указивањем љубави према свима, јер сваки човек је незаменљив уникат, без
обзира на степен образовања или необразовања.
Нема коментара:
Постави коментар