уторак, 3. децембар 2013.

Највећа Тајна Цркве II- Проскомидија

Проскомидија“ - је грчка реч и значи: приношење. Тај назив први део Литургије добио је од обичаја древних хришћана да приносе хлеб, вино и све што је потребно за служење Литургије; а затим, и сам хлеб, који се употребљава у њој, назива се просфором, што значи: приношење. Хлеб (просфора) мора бити квасни (нарастао), чист, пшенични. Сам Господ Исус Христос за савршавање Тајне Причешћа узео је квасни, а не пресни, хлеб.
Просфора мора бити округла и састојати се из два дела на слику двема природама Исуса Христа - Божанској и човечанској; на доњој страни просфоре налази се печат са приказаним крстом а у његовим угловима - почетна слова имена Христа Спаситеља: ИС. ХР и грчке речи: НИ-КА; то значи: ИсусХристос побеђује. Вино за Тајну мора бити од грожђа, црвено, јер црвена боја представља боју крви; вино се меша са водом као сећање на то, што су из прободеног ребра Спаситељевог на крсту истекли Крв и вода. За проскомидију се употребљава пет просфора у сећање на то како је Христос чудесно наситио више од пет хиљада људи са пет хлебова, и тај догађај је и дао Исусу Христу повод да учи народ о духовном насићењу и о нетрулежној, духовној храни, која се и подаје у Тајни светог. Причешћа (Јован 6, 22-58). Али за само причешћивање се увек употребљава једна просфора (Агнец), по речи апостола: „Један хлеб, и ми многи смо једно тело; пошто се сви од једног хлеба причешћујемо“ (1 Кор. 10, 17), а зато, по својој величини, та просфора треба да одговара броју причасника.

САВРШАВАЊЕ ПРОСКОМИДИЈЕ

Припремивши се, по црквеном правилу, за служење Литургије, свештеник и ђакон читају пред затвореним царским вратима, такозване „исходне“ молитве и облаче се у олтару у свештене одежде. Пошавши затим, ка жтрвенику, свештеник, благословивши почетак проскомидије, узима прву  просфору и копљем је дели на три изображена крста, говорећи: „У спомен Господа и Бога и Спаситеља нашег Исуса Христа.“ То значи: проскомидија се савршава по заповести Исуса Христа. Из те просфоре свештеник копљем изрезује средину, у облику коцке, произносећи речи пророка Исаије: „Као овца на заклање би вођен, и као Јагње нем пред онима који га стрижу тако не отвори уста своја. У смирености Његовој суд се Његов узе, а порекло Његово ко ће исказати? (Ис. 53, 7-8). Тај коцкасти део просфоре назива се Агњецем (Јован 1, 29) и полаже се на дискос. - Затим, свештеник крстообразно зарезује са доње стране Агњец уз произношење речи: „Приноси се на жртву Јагње Божије које узима на себе грехе света,“ и пробада десну страну Агњеца копљем, изговарајући речи јевенђелисте: „Један од војника прободе му ребра копљем и одмах изиђе крв и вода, и онај што виде посведочи и истинито је сведочанство његово“ (Јован. 19, 34); слично тим речима он у чашу (путир) улива вино, помешано са водом. –
Из друге просфоре, назване „Богородичином,“ свештеник узима једну честицу у част Божије Мајке и полаже је са десне стране Агњеца на дискосу. - Из треће просфоре,  узима се девет честица у част светих: Јована Крститеља, пророка, апостола, светитеља, мученика, преподобних, бесребреника, Боготаца Јоакима и Ане и тог светитеља, чија се Литургија савршава (светог Василија Великог или светог Јована Златоустог); те честице полажу се са леве стране Агњеца на дискосу, по три честице у једном реду. Из четврте просфоре узима се честица заживе и полаже се испод Агњеца на дискосу; из пете - за умрле и полаже се испод честице извађене за живе. На крају, ваде се честице из просфоре, које ће се подати верујућима; истовремено се чита одговарајуће "помињање" за здравље и спасење живих и за упокојење преминулих слугy Божијих; честице из тих просфора полажу се заједно са честицама, извађеним из четврте и пете просфоре.
На крају проскомидије свештеник благосиља кадило са тамјаном и окадивши звездицу, ставља је изнад Агњеца и честица, да би их сачувао у постављеном поретку, покрива дискос и путир са два невелика покрова и од горе још са једним нешто већим, који се назива „воздухом,“ кади пред Даровима и моли Господа да благослови предложене (принесене) Дарове, помињући принесене дарове, за кога су принесени, као и да њега самог учини достојним за свештенодејство божанствених Тајни.
Употребљени свештени предмети за време проскомидије и савршени чинови имају символичко значење: дискос представља и витлејемску пећину и Голготу, звездица витлејемску звезду и Крст, покрови - пелене порођајне, пелене и плаштаницу, што су се налазиле у гробу Спаситељевом, путир - ту Чашу, у којој је свештенодејствовао Исус Христос, припремање Агњеца - суд, страдања и смрт Исуса Христа, а његово пробадање копљем - пробадање, које је учинио један од војника на Телу Спаситељевом. Сједињење свих честица у одређеном поретку на дискосу означава сву цркву Божију, чији су чланови: Божија Мајка, ангели, сви свети угодници Божији, сви верујући хришћани - живи и умрли, а Глава њена - Сам Господ наш Спаситељ. Кађење представља осењивање Светог Духа, чија благодат се јавља у тајни Причешћа.

На крају, све то изгледа овако:

Нема коментара:

Постави коментар