понедељак, 23. децембар 2013.

Како хороскоп, тарот, гледање у длан и сличне ствари могу погодити истину?

          У овом тексту објаснићу зашто толико људи верује у Хороскоп, Тарот и остале методе за анализу прошлости, садашњости и будућности. сазнаћете како тачно функционишу ове технике манипулације и зашто чак и неки део јако образованих и интелигентних људи верује у ове ствари. Неке од ових идеја лично користим у маркетингу и copywriting- у и одлично функционишу. Скоро све идеје из овог текста потичу из једне од најкориснијих књига које сам прочитао у животу: Cold Reading, аутора Јана Ровланда. „Cold Reading“ се може превести као „видовњаштво.“
          Јан Ровланд је двадесет година радио као професионални пророк и манипулатор. Био је успешан у Хороскопу, Тароту, гледању у длан, у рукопис, у призивању духова... имао је своју ТВ емисију у којој је успешно гледао у Тарот и слично. А затим, када се уморо од манипулације људима, признао је јавно да је све то била превара, и написао је ову књигу у којој је по први пут изнео све технике које су се до тада усмено преносиле и чувале од јавности у уском кругу људи „пророка.“

          Прво, хоћу да нагласим да сам и сам био жртва Хороскоп маније. Пре осам година био сам у тој фази, читао сам комплетне „Сунчеве знаке“ од Линде Гудман, налазио сам сличне особине са свим Биковима, Девицама, Шкорпијама... процењивао како се слажу двоје људи на основу знакова, итд.
          Временом, читао сам све више књига о маркетингу и манипулацији људима, а Cold Reading ми је дефинитивно све објаснио. Ево о чему се ради.
          Људи који оду на сесију код „видовњака,“ најчешће се враћају супер срећни. Видовњак им каже ствари из њихове прошлости и садашњости, које се скроз поклапају са реалношћу, и које „никако није могао знати, јер их види први пут у животу.“ Најуспешнији видовњаци „погоде“ читава имена, професије, градове у којима су се десиле ствари, и слично. Људи потпм пасионирано причају то својим пријатељима, и путем класичног рекла- казала система настаје глобална вера у Хороскоп.
          Е сад, логично питање: Како видовњаци све то знају? Онда мора да су стварно видовити и да Хороскоп има смисла, зар не?
          Тајна је у томе да не знају. Путем серије техника за манипулацију људским мозгом, видовњаци чине да људи мисле да су им све погодили. Овде ћу кратко изнети само неке главне технике, а кога интересује, може да прочита целу књигу „Cold Reading.“
          

Прво, једна од главних техника на којој почива Хороскоп и сродне области, зове се Барнумове реченице. П.Т. Барнум је био први шоу- бизнис милионер, оснивал једног од најуспешнијих циркуса у XIX веку. Он је препознао ову технику и успешно је користио за манипулацију људима за своје циљеве.
          Укратко, Барнумове реченице су реченице које важе за свакога, а свако мисли да важе само за њега. На пример:
          „Ви сте независни у својим одлукама и прихватате туђу сугестију само ако је заснована на чињеницама.“
          „Неки од Ваших циљева су прилично нереални.“
          „Ти умеш да будеш прави пријатељ.“
          „Ви сте своју мудрост стекли кроз мукотрпно искуство, а не кроз учења из књига.“
          „Све што сте стекли, сами сте се изборили за то.“
          Видите? Људи су толико заслепљени идејом да ово важи само за њих, да уопште нису свесни да свако други исто ово мисли о себи.
          На пример: „Све што сте стекли, сами сте се изборили за то.“ Свако ће у себи помислити „Тачно! Скроз тачно! Оном тамо је тата све купио, онај се сигутно запослио преко везе, а ЈА сам се за све сам изборио.“ Чак и онај коме је заиста „тата све купио“ мисли то о себи.
          Или: „Ти умеш да будеш прави пријатељ.“ Свако ће помислити: „Тачно! Онај тамо је испао највећи издајник, а она тамо ми је зарила нож у леђа! Али ЈА, ЈА сам стварно прави пријатељ и увек сам ту за њих.“
          ВАЖНО: Не морају све Барнумове реченице бити позитивне. Ако се људима саопште и оне које су негативне, то ће учинити да све делује реалније. Наивни скептици ће рећи: „Ма, тај ти је сигурно рекао све најбоље,“ а људи ће причати скептицима „Уопште ми није ласкао и говорио ми је оно што желим да чујем. Штавише, рекао ми је за многе моје мане и све је погодио.“ Вешти Хороскоп мајстори увек узимају у обзир и то шта ће људи причати касније својим пријатељима, јер знају да се прави митови о њима граде тек касније, кроз препричавање сеансе.
          Постоји још на десетине техника. Хајде само кратко да наведем неколико, уз пример.
          „Дуга“- у једној реченици се наведе да неко у себи има и једних и других особина, али на увијен начин. Примера ради: „На моменте сте јако екстровертни, дружељубиви, срдачни, али има дана када се повлачите у себе и нисте баш за разговор ни са ким.“ Ово звучи много ефектније од „Ви сте понекад интровертни, а понекад екстровертни.“
          „Предавање моћи клијенту“- ово је одлична техника манипулације да се разоружају „неверне Томе“ које долазе код Хороскопџије са дозом скептицизма. Каже им се: „Осећам да из Вас избија јака енергија везе са свемиром и да и сами имате природно моћ предвиђања много већу од мене. У ствари, када бисте се Ви бавили овим мојим послом и када бисте усавршили моћ гледања у звезде, били бисте сигурно успешнији од мене. Сигурно Вам се често дешава да размишљате о некој особи и баш у том тренутку зазвони телефон, и та особа Вас зове. То је знак да ви то имате природно.“
          „Жакове реченице“- Ово су тврдње које важе за све људе у одређеном животном добу. На пример, особа које је у раним двадесетим и жељна доказивања у послу, одлично пије реченицу: „Утицај Нептуна у седмој кућу показује да твоји прави таленти и способности често немају прилике да се искажу. Иако си свесна да имаш још доста да учиш, некако осећаш да би умела фантастично да урадиш неке ствари, само када би те људи који доносе одлуке пустили да то урадиш.“ За особу у касним тридесетим одлично се продаје реченица: „Утицај Месеца на Сатурн говори да се често питаш шта се десило са свим твојим сновима и амбицијама које си имао кад си био млађи. Дубоко у теби, постоји један твој део, који би желео да једноставно почне све испочетка- овог пута по твојим правилима игре.“
          „Зеленија трава“- Заснива се на томе да свако понекад мисли да је „трава зеленија са друге стране ограде,“ односно да је „требало изабрати онај други пут.“ Они који живе на селу маштају о животу у граду са лудим журкама и зезањем, а они који живе у граду, маштају да имају усамљену кућицу у планини поред потока, далеко од градске буке и хаоса. На пример, жени која је account менаџер у успешној великој фирми треба рећи: „Меркур у петој кући говори да сте Ви веома способни за материјални успех  и да сте фокусирани на резултате. Међутим, Сунце у Раку говори ми да у Вама постоји и друга црта, она која често жели сигурност и топлину породичног дома. У наредних 18 месеци, Марс ће ући  Водолију и Ви ћете донети одлуку да развијете и тај део своје личности.“
          Са друге стране, домаћици са троје деце која се по цео дан  брине о кући треба рећи: „Јупитер у седмој кући говори да сте прилично везани за сигурност кућног прага и породицу, и то је одлично, не може свако да буде добар домаћин. Са друге стране, Марс у Овну говори ми да у Вама постоји црта која жели да се креативно изрази и опроба у неким талентима ван четири зида. У наредних 18 месеци, Месец ће ући у Стрелца и Ви ћете предузети неке конкретне кораке да решите тај конфликт у себи.“
          У књизи постоји још гомила техника, на пример- да кажете особи за неко конкретно име, град, број, из њене прошлости, и да притом погодите. Да- могуће је. Укратко, то се ради тако што ћете имати низ погрешних погодака од којих ће један бити „прави,“ а затим десетак техника које се заснивају на Милтоновом хипнотичком говору и које ће учинити да особа у глави заборави на све ваше погрешне поготке, а да притом буде фасцинирана са пар конкретних ствари које сте „погодили.“ И наравно, те „поготке“ ће касније фасцинирано препричавати другима. Тако видовњаци граде свој бренд и све им је лакше и лакше да ово раде.
          Могу да кажем да сам пре 5- 6 година, када сам открио „Cold Reading,“ примењивао ово на разним људима да истестирам да ли ради, и ради одлично. Представљао сам се људима као експерт за Хороскоп, Тарот, гледање у длан, гледање у ауру, у рукопис, итд, итд, и читао сам њихове особине, прошлост, садашњост, предвиђао будућност. И људи су били одушевљени оним што су чули. Питали су ме како сам тако добар у томе, а ја бих она говорио да сам то научио од једног Шамана са Анда, кога сам упознао у Грчкој, или тако неку причу.
          Применом метода из књиге представљао сам се успешно људима и као експерт за егзотичне дисциплине- Реики, Фенг Шуи, Реконекцију, Тета терапију, све те приче које се могу продати људима који верују да „ништа није случајно“ и који верују да су тамо неке друге источњачке и древне јужноамеричке културе биле много паметније од нас. Принцип је увек исти- Cold Reading.
          Ето, ова вештина помаже практично у свим комуникационим областима: маркетинг, директна продаја, људски ресурси, завођење, васпитање деце, контрола масе... У сваком случају, корисно је знати, јер ћете моћи да препознате када неко други ово покушава да уради над вама. Ово је једна јако моћна алатка, и можете доста да манипулишете људима, али било би лепо и етички да је користите само у позитивне сврхе- да наведете људе да учине оно што је добро за њих и што ће им помоћи.



Захваљујем на тексту, поштованом колеги Миодрагу Крстићу

Нема коментара:

Постави коментар